måndag 25 januari 2010

fotoskolan

en gång i tiden var jag faktiskt rätt duktig på att fota. det var på den tiden man gömde sig i mörkerrum och i labb,och jag tyckte det var superkul att vänta på att bilden man tagit skulle uppenbara sig på pappret. doften av de olika fotovätskorna, gemenskapen på skolan, och känslan av att faktiskt ha fått bilden på papperet själv gjorde väl stor del i mitt intresse, inriktningen var givetvis lite själva fotandet, men det mesta konsten skedde just nere i mörkrummet, i Scola Medias källare.
Nu, 100 år senare (ungefär) känner jag verkligen att jag skulle vilja kunna fota riktigt bra. nu står man ju inte direkt i ett mörkerrum, inget labb, inga vätskor att hålla koll på sekunder i varje, utan rätt och slätt FOTA, sedan lägga upp på datorn, i bästa fall kanske lite redigering genom photoshop. Grunderna finns ju egentligen någonstans "här i huvudet" men jag skulle vilja friska upp detta minne lite, en uppdatering av hårddisken, haha!
ett tips om du vill följa mej genom "fotoskolan" är att oxå läsa på denna gratis, webbaserade "skola": http://www.mintur.se/fotoskolan grymt kul läsning tycker jag! :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar